Body: An Acknowledgement
« Body, you are the conduit of creation. Through hands we mark our worlds, through tongue we speak and sing. We can reach into the stars and birth worlds here on earth. To be Anishinaabeg is to exist within a continuum of creation, each world creating a web that holds us all, each world just as important as the next. To be Anishinaabeg is to reject hierarchy in all its forms, to exist in multiplicities that cannot be named. »
SourceLiminoid Invitations and Liminoid Acts: The role of ludic strategies and tropes in immersive and micro-performance dramaturgies
SourceRéappropriation acte 1
Dans l’imaginaire collectif, la maternité rime souvent avec bonheur et célébration de la vie. Pourtant, la quête de la parentalité, l’expérience de la grossesse, de l’accouchement et du post-partum n’est pas toujours aussi idyllique. La parentalité n’échappe pas aux contradictions de notre société actuelle où liberté, capacité, avancées médicales et productivité s’entrechoquent. Depuis quelques années, de nombreuses personnes osent partager leurs histoires, leurs parcours en procréation médicalement assistée (PMA), leurs vécus d’accouchements difficiles et d’expériences traumatiques comme la fausse-couche ou la mortinaissance. Des voix s’élèvent de divers milieux pour nommer certaines pratiques comme étant des formes d’abus ou de violences gynécologiques et obstétricales, appelant à repenser les approches. Les conditions d’accouchement ont été à nouveau un sujet d’actualité et de débat de société dès le début de la pandémie, durant laquelle des milliers de femmes ont accouché en solitaire : diverses méthodes d’accouchement ont momentanément été empêchées, montrant ainsi que la maternité demeure un terrain de revendications féministes et un terreau fertile de réflexions.
SourceRecherche-Création
“Being a mother entails an enormous amount of repetitive tasks. I became a maintenance worker. I felt completely abandoned by my culture because it didn’t have a way to incorporate sustaining work” -Mierles Ukeles
SourceDémarche de Kim-Sanh Chau
Chorégraphe active depuis 2015, j’ai à ce jour, présenté mes pièces au Québec et en Asie du Sud-Est, en théâtre (MAI, Tangente, SIDance Corée) et en galerie (L’Arsenal, The Factory Vietnam). J’ai aussi une activité en tant que travailleuse culturelle, interprète et réalisatrice vidéo. Bien que d’apparence dispersée, ces quatre pans sont en réalité combinés et dirigés vers l’accomplissement de ma démarche professionnelle. Ainsi, mon travail scénique et vidéo se concentre sur la création d’onirismes, ancrés dans un passé aux identités colonisées et un futur fictionnel et fantasmé. Ces processus sont la fois vecteurs d’échappées, et de révélations. Un profond souci d’équité, d’antioppression, et surtout de partage et de collaboration, anime l’ensemble de mes actions. En surface, je crée et diffuse mes pièces, puis sous les flots je tisse des projets secrets, dont une chaine souterraine de dialogues entre artistes en danse du Tiers-Monde et un site web éphémère recensant des œuvres censurées.
SourceAbout Montréal Steppers
Founded in 2019, Montreal Steppers is a group that is committed to the art form of step. Stepping is a style of dance that uses the body as an instrument to create rhythms, sounds, beats through foot stomps, claps and chants. Focusing on values of teamwork, discipline, character building, black history and resilience, we allow participants the opportunity to learn step, experience success and use their bodies to tell their own story.
SourceConcepts: Chaos vs. Complex Systems
Advances in the scientific study of chaos have been important motivators/roots of the modern study of complex systems. There exists some confusion about the relationship of chaos and complexity. Chaos can be more or less strictly defined. A reasonably strict definition is that chaos deals with deterministic systems whose trajectories diverge exponentially over time. This property is expected to be found in the behavior of complex systems. However, how it can be related to various properties of complex systems continues to be an important area of research. Models of chaos generally describe the dynamics of one (or a few) variables which are real (ie represented by a decimal number). Using these models some characteristic behaviors of their dynamics can be found.
SourceDancers’ health in a globalizing, postmodern dance world
"As pedagogical and choreographic practices are quickly diversifying, this may be a crucial time to rethink, for example, the composition of the requisite daily technique class. (Do all dancers still “take a daily class”?) Perhaps we are ready to collectively agree on one new idea: that in the wake of globalization and post-colonialism there is no longer the possibility of a single utopian “neutral” or “basic” way of training all dancing bodies (and minds)."
The language of ballroom culture
Between television, the movies and top 40 lists, ballroom culture was appropriated by pop culture decades ago. With the spectacular support of a team of dancers, community leader Ronald Murray reclaims the subculture's narrative for queer communities of color.
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